تهران – خیابان جمهوری تقاطع حافظ، مجتمع چارسو طبقه اول واحد C10 ساعت کاری 10 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روزهای تعطیل تلفن تماس: 021-62999938

سهم اپل و مایکروسافت در رشد شاخص S&P500؛ ۱۵ درصد

اپل و مایکروسافت توانسته‌اند با عملکرد درخشان خود در سال ۲۰۱۹، ۱۵ درصد از رشد شاخص S&P500 را به‌ نام خود ثبت کنند. این رقم از مجموع سهم هشت شرکت تأثیرگذار بعدی بیشتر است.

به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، دو شرکت اپل و مایکروسافت موفق شده‌اند ۱۵ درصد از رشد شاخص S&P500 را ازآنِ خود کنند که بیش از تأثیر هشت شرکتی است که در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این هشت شرکت نام‌هایی بزرگی نظیر فیسبوک و آمازون و AT&T را شامل می‌شود. شاخص S&P500 که مخفف Standard & Poors 500 است، در واقع محکی برای سنجش بازار سهام آمریکا است و ۵۰۰ شرکت برتر در بازار سهام آمریکا را دربر می‌گیرد.

اطلاعات منتشرشده در گزارش سی‌ان‌بی‌سی سهم ۸/۲ درصدی برای اپل و ۶/۶ درصدی برای مایکروسافت را نشان می‌دهند. این دو شرکت درمجموع ۱۴/۸ درصد از کل بازدهی این شاخص را در سال ۲۰۱۹ تشکیل می‌دهند که از مجموع سهم هشت شرکت تأثیرگذاری بعدی ازجمله فیسبوک و آلفابت و آمازون بیشتر است.

همچنین، سی‌ان‌بی‌سی در این گزارش اعلام کرده است کوپرتینویی‌ها و ردموندی‌ها امسال به‌ترتیب ۸۵ و ۵۵ درصد رشد را در قیمت سهامشان تجربه کرده‌اند. این رشد چشمگیر بدین‌معنا است که شرکت‌های مذکور درحال‌حاضر تنها شرکت‌های آمریکایی هستند که ارزش بازار آن‌ها از رقم خیره‌کننده‌ی یک‌تریلیون دلار فراتر رفته است.

رشد شاخص S&P500
اپل با وجود نگرانی‌های درباره‌ی جنگ تجاری، توانست به‌لطف افزایش درآمد سرویس‌های خدماتی و همین‌طور عملکرد موفق اپل‌واچ و ایرپاد در بازار از پیش‌بینی‌های بسیاری از تحلیلگران فراتر رود. در ادامه‌ی این گزارش، آمده است مایکروسافت در بازه‌ی زمانی یادشده توانسته رشد چشمگیری در بخش کامپیوترهای شخصی و خدمات ابری و گیمینگ کند و قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با وزارت دفاع آمریکا منعقد کند.امسال، شاخص S&P500 سال بسیار پرباری تجربه کرد و توانست به بهترین عملکرد در سال‌های پس از ۲۰۱۳ برسد. باید منتظر ماند و دید در سال ۲۰۲۰ و با فراگیرشدن تکنولوژی 5G، اپل و مایکروسافت می‌توانند به این رشد بی‌سابقه ادامه دهند و حتی از آن فراتر روند یا خیر.

برنامه اپل برای عرضه آیفون 9

بلومبرگ گزارش کرده که از ماه فوریه (اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه)‌، مونتاژ گوشی هوشمند اقتصادی آیفون ۹ (iPhone 9) آغاز خواهد شد. در ادامه‌ی گزارش به این موضوع اشاره شده که در ماه مارس (فروردین‌ماه) دستگاه مذکور به‌صورت رسمی رونمایی می‌شود.

ظاهرا مونتاژ آیفون جدید بین شرکت‌های تایوانی هان‌های پرسیژن (فاکسکان)، شرکت پگاترون و ویسترون برعهده خواهند داشت. گزارش اخیر تأیید می‌کند که طراحی آیفون ۹ الهام گرفته از آیفون ۸ خواهد بود.
آیفون ۹ با نمایشگر ۴/۷ اینچی و تراشه‌ی A13 بیونیک اپل مشابه آیفون ۱۱ به بازار عرضه می‌شود. ظاهرا در گوشی هوشمند اقتصادی اپل، حسگر اثرانگشت Touch ID با دکمه‌ی هوم دستگاه یکپارچه خواهد بود. اواخر شهریورماه آیفون ۹ در تصویری رؤیت شد. به فاصله‌ی چند ماه بعد و اواسط دی‌ماه گفته شد که آیفون ۹ از زبان طراحی آیفون ۸ بهره می‌برد.

در آن مقطع زمانی شایعه‌هایی در مورد حذف دکمه‌ی هوم مطرح شده بود و انتظار می‌رفت گوشی هوشمند جدید با نمایشگر ۵/۴ اینچی با طراحی بلندتر به بازار عرضه شود. اواسط دی‌ماه نیز گفته شد که آیفون ۹ اپل احتمالا امسال در دو مدل معرفی می‌شود.

مدت‌ها است اخبار و شایعه‌های مختلفی در مورد گوشی آیفون ارزا‌ن‌قیمت منتشر می‌شود. نخستین بار، رسانه‌ها در سال ۲۰۱۷ اخباری در مورد آیفون اقتصادی منتشر کردند. این موضوع در سال‌های بعدی یعنی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز امتداد پیدا کرد. باید ببینیم آیا کاربران آیفون ۷ و آیفون ۸ می‌توانند درنهایت گوشی هوشمند خود را با دستگاهی اقتصادی جایگزین کنند یا خیر.

پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت بازار موبایل در سال 2020

پیش‌بینی مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، به لطف فناوری 5G عرضه گوشی‌های هوشمند ۱٫۷ درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر پیش‌‌بینی سالانه خود از عرضه‌ی دستگاه‌های محاسباتی و گوشی‌های هوشمند را منتشر کرد. براساس این پیش‌بینی در اوایل سال ۲۰۲۰، گوشی‌های هوشمند اولین افزایش در میزان عرضه را تجربه خواهند کرد. تحلیل‌گران این مؤسسه اعتقاد دارند که موج ناشی از فناوری 5G، سبب افزایش تعداد کل دستگاه‌های فروخته‌شده به میزان ۲٫۱۶ میلیارد خواهد شد. این محصولات شامل کامپیوترها، گوشی‌های موبایل، ساعت‌های هوشمند و تمامی دستگاه‌های محاسباتی هستند. درواقع حمل‌و‌نقل دستگاه‌های مذکور نسبت به سال ۲۰۱۹، در حدود ۰٫۹ درصد رشد خواهد داشت.
چنین روندی تا حدودی وضعیت را برای تولید‌کنندگان سخت‌افزار دگرگون می‌کند که سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند. این شرکت‌ها در بازه‌ی زمانی یادشده، با چالش‌ها و رقبای متعددی از جمله گوشی‌های موبایل، کاهش چشم‌گیر روند تولید محصولات جدید و اشباع بالای مالکیت دستگاه‌های محاسباتی در بازارهای کلیدی روبه‌رو بوده‌اند. در بخش مربوط به کامپبوترها نیز قسمت بزرگی از جامعه، خرید گوشی‌های هوشمند که رفته‌رفته هوشمندتر و بزرگ‌تر می‌شوند را به خرید دستگاه‌های بزرگ کامپیوتری ترجیح دادند.

البته باید توجه داشت که آمار مربوط به عرضه‌ی محصولات مستقیما برابر با میزان فروش نیست، اما این میزان نشان می‌دهد که چه تعدادی از محصولات برای فروش در آینده سفارش داده شده است. آمار عرضه هنگامی که مقدم بر میزان فروش در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند منجر به نتایج اغراق‌آمیزی در رابطه با عرضه‌ی بیش از حد و کاهش کلی معیارها شود.

ارقام وعده داده‌شده توسط مؤسسه‌ی مذکور در قیاس با سال ۲۰۱۹، رشدی ۱٫۷ درصدی در میزان عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد. درواقع براساس این گزارش، ۱٫۷۸ میلیارد گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ سفارش داده خواهد شد. انتظار می‌رود این رشد به دلیل گسترش بازار چین و سایر بازارهای نوظهور، در کشورهای آسیاییِ حاشیه‌ی اقیانوس آرام باشد. براساس تحلیل‌های مؤسسه‌ی گارتنر، در سال ۲۰۲۱ میزان گوشی‌های هوشمند فروخته شده با اندکی کاهش، ۱٫۷۷ میلیارد دستگاه خواهد بود. لازم است یادآور شویم، در سال ۲۰۱۹ عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند ۲ درصد کمتر از سال پیش از آن بود.

webranko
تحریریه بازرگانی سیب

مشاهده سایر مطالب
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های منتخب
پیش بینی درد بیماران
آیفون اورجینال