تهران – خیابان جمهوری تقاطع حافظ، مجتمع چارسو طبقه اول واحد C10 ساعت کاری 10 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روزهای تعطیل تلفن تماس: 021-62999938

تشخیص ابتلا به کرونا با اپل واچ

بر اساس تحقیقات جدید، ممکن است با کمک اپل واچ بتوان ابتلا به ویروس کرونا را چندین روز پیش از بروز علائم آن، تشخیص داد. بر اساس تحقیقاتی که چندین مرکز درمانی انجام داده‌اند، با کمک اپل واچ می‌توان ابتلا به ویروس کرونا را پیش از بروز علائم و حتی زودتر از تست‌های استاندارد تشخیص کرونا، متوجه شد. البته این روش صددرصد نیست اما در مورد برخی از افراد، پاسخ‌گو بوده است.

محققان مرکز بهداشتی کوه سینا در نیویورک، دریافته‌اند که با کمک اپل واچ می‌توان تغییری نامحسوس در ریتم ضربان قلب کاربر را تشخیص داد. گرچه این الزاماً نشانه‌ی ابتلا به ویروس کرونا نیست اما نشانه‌ی تغییری در سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند ناشی از ابتلا به کرونا باشد. پزشکان با استفاده از این سنجش، می‌توانند ابتلای فرد به ویروس کرونا را هفت روز زودتر از تشخیص از طریق تست‌های استاندارد پزشکی، متوجه شوند. مطالعه‌ی این مرکز بهداشتی، بر روی فاصله‌ی زمانی ضربان قلب متمرکز بوده است که به سنجش تغییرپذیری ضربان قلب معروف است. محققان می‌گویند این معیار خوبی برای سنجش سیستم دفاعی بدن است.

راب هیرتن، نویسنده‌ی این تحقیق و استادیار در دانشکده‌ی پزشکی آیکان کوه سینا، در این مورد بیشتر توضیح داده است: «ما از قبل می‌دانیم که نشان‌گرهای ضربان قلب با رشد التهاب در بدن تغییر می‌کنند و کووید یک رویداد به شدت التهابی است. این به ما کمک می‌کند که ابتلای فرد به ویروس را پیش از بروز علائم تشخیص دهیم.» در این مطالعه، ۳۰۰ کارمند بهداشتی در مرکز کوه سینا، به مدت ۵ ماه اپل واچ به همراه داشتند.

جالب است بدانید شرکت اپل در رویداد Time Flies خود که در سپتامبر ۲۰۲۰ با محوریت اپل واچ و آیپد برگزار شد، به مطالعه‌ی مرکز تحقیقات کوه سینا اشاره کرده بود.

مزایای اپل واچ نسبت به تست‌های پزشکی

در تحقیق دیگری از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، دستگاه‌های ردیاب فعالیت‌های روزانه و امور ورزشی از جمله اپل واچ مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج این تحقیقات که در مجله‌ی مهندسی زیست‌پزشکی طبیعت منتشر شده است، وضعیت ضربان قلب ۸۱ درصد از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، دچار تغییر شده بود. در این مورد نیز هم‌چون معیار تغییرپذیری ضربان قلب، محققان دریافتند که با استفاده از دستگاه‌های ردیاب فعالیت‌های بدن هم‌چون اپل واچ، می‌توان تا ۹ روز و نیم پیش از برز علائم به تشخیص بیماری پرداخت.

یک از استادان دانشگاه استنفورد، مایکل اسنایدر، اهمیت دستگاه‌های پوشیدنی مثل اپل واچ را در حضور همیشگی آن‌ها در کنار فرد می‌داند. به گفته‌ی او، این می‌تواند برخی از کمبودهای تست‌های استاندارد تشخیص کرونا را برطرف کند. دکتر اسنایدر این‌طور می‌گوید: «مشکل تست‌های استاندارد در این است که نمی‌توان آن‌ها را همواره بر روی افراد انجام داد، در حالی که این دستگاه‌ها ۲۴ ساعته در حال سنجش فعالیت‌های بدنی فرد هستند. هم‌چنین واچ‌های هوشمند، نتایج داده‌های خود را فوراً به فرد ارسال می‌کنند، در حالی که در مورد تست‌های پزشکی، شما باید چند روز برای دریافت نتیجه صبر کنید.»

این تیم هم‌چنین یک سیستم هشدار طراحی کرده است که در صورت بالا رفتن ضربان قلب در یک دوره‌ی زمانی طولانی، به فرد هشدار می‌دهد. در این صورت ممکن است فرد مبتلا شده باشد، پس فعالیت‌های اجتماعی و دیدارهای خود با دیگران را لغو می‌کند.

همه‌ی این تحقیقات می‌توانند به پزشکان و مردم کمک کنند تا شدت سرایت ویروس کرونا را کاهش دهند، چرا که در بسیاری از موارد، ابتلا به ویروس بدون بروز علائم بوده است. راب هیرتن درباره‌ی تاثیری که سنجش‌های اپل واچ می‌توانند در زمینه‌ی کنترل بیماری کرونا بر عهده داشته باشند، این‌طور می‌گوید: «در حال حاضر، تکیه‌ی ما به اظهار بیماری از سوی بیماران و بروز علائم بیماری است، اما با استفاده از اپل واچ دیگر نیازی به دریافت اطلاعات از بیمار و انتظار برای بروز علائم نخواهد بود. این روش بهتری برای کنترل و پیشگیری از سرایت بیماری‌های عفونی است.»

 

webranko
تحریریه بازرگانی سیب

مشاهده سایر مطالب
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های منتخب
پیش بینی درد بیماران
آیفون اورجینال