تهران – خیابان جمهوری تقاطع حافظ، مجتمع چارسو طبقه اول واحد C10 ساعت کاری 10 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روزهای تعطیل تلفن تماس: 021-66767359

مک‌های جدید با تراشه‌های M2

اپل در سال ۲۰۲۰ گام مهمی در زمینه‌ی ارتقای کامپیوترهای مک خود برداشت و از پروژه‌ی موفقیت‌آمیز M1 رونمایی کرد. عملکرد پردازنده‌ی M1 که تاکنون در طراحی جدید سه مدل مختلف مک (مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، مک مینی) استفاده شده، حتی از انتظارات هم بهتر بوده است. این پردازنده‌ی قدرتمند، عملکرد این دستگاه‌ها را به سطح رضایت‌بخش تازه‌ای رسانده و به زودی در همه‌ی مدل‌های مک، جایگزین پردازنده‌ی کنونی اینتل خواهد شد. اما M1 تازه آغاز راه است و پیش‌بینی می‌شود که در سال جدید میلادی، اپل از M1X و یا حتی M2 رونمایی کند.

البته به همین سادگی‌ها هم نخواهد بود. توسعه‌ی پردازنده‌های سری M در برخی از مدل‌های میانی و هم‌چنین مدل‌های برتر مک می‌تواند کار مشکلی باشد. اما اپل در پشت پرده، برگ‌های برنده‌ی خود را آماده می‌کند. اطلاعاتی زیادی هست که ما آن‌ها را نمی‌دانیم اما می‌توان انتظار داشت که در ۲۰۲۱ یک‌بار دیگر با پیشرفت‌های اپل شگفت‌زده شویم. در این مطلب بررسی می‌کنیم که در ۲۰۲۱ از مدل‌های مک چه انتظاراتی داریم و با چه روبه‌رو خواهیم شد.

مک‌بوک پرو با طراحی جدید

  • مدل ۱۴ اینچی

مدل ۱۶ اینچی این مدل در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد و بازخوردهای مثبتی گرفت، در حالی که مدل ۱۵.۴ اینچی آن با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. در واقع اپل مدل ۱۶ اینچی را جایگزین مدل شکست‌خورده‌ی ۱۵.۴ اینچی کرد. انتظار می‌رود همین روند در مورد مدل ۱۳ اینچی این سری هم تکرار شود و این مدل با صفحه‌ی بزرگ‌تر ۱۴ اینچی و پردازنده‌های قوی‌تر کارآمدتر گردد.

البته همه‌ی اطلاعات موجود، این پیش‌بینی را تایید نمی‌کند. خصوصاً که اخیراً فیل شیلر، یکی از مدیران قدیمی اپل، تولید مدل ۱۴ اینچی را رد کرد. با این وجود، کارشناس‌های حوزه‌ی تکنولوژی که داده‌های مربوط با اپل را بررسی می‌کنند، انتظار دارند که مدل ۱۳ اینچی با پردازنده‌ی M1 به عنوان یک مدل میان‌رده باقی بماند و مدل ۱۴ اینچی با M1X وارد بازار شود.

  • مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی نیز با طراحی جدید و صفحه‌ی دارای LED های مینی به بازار خواهد آمد. در این مدل هم اپل از M1X استفاده خواهد کرد که در زمینه‌ی سرعت و کارآیی، به راحتی سریع‌ترین پردازنده‌های اینتل را پشت سر می‌گذارد. اما باید در مورد این ابرپردازنده‌ها صبور باشیم. اپل زودتر از اواخر ۲۰۲۱ و یا اوایل ۲۰۲۲ از مک‌بوک پرو جدید خود رونمایی نخواهد کرد. تا آن زمان بر روی آماده‌سازی M2 برای تحول‌های بعدی این مدل نیز کار خواهد شد.

 

طراحی جدید مک‌بوک ایر تا ۲۰۲۲

مک‌بوک ایر نیز با صفحه‌ی دارای LED های مینی، طراحی جدیدی به خود خواهد گرفت اما اپل در این مورد عجله‌ای ندارد، چراکه مدل کنونی با پردازنده‌ی M1 حداقل برای یک سال دیگر در بازار باقی خواهد ماند. احتمالاً این مدل در طراحی جدید، M2 را بر خود خواهد داشت و این می‌تواند اولین رونمایی از سری جدید این پردازنده‌های سیلیکونی مخصوص اپل باشد. در نیمه‌ی پایانی سال ۲۰۲۲ می‌توان انتظار پوست‌اندازی دوباره‌ی این مدل را داشت.

آی‌مک با یک طراحی کاملاً جدید

طرفداران آی‌مک چشم به راه اطلاعات جدید درباره‌ی آینده این سری هستند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چه انتظاراتی از مدل‌های مختلف آی‌مک داریم.

  • آی‌مک ۲۴ اینچی

انتظار می‌رود اتفاقی که برای مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی افتاد، در مورد آی‌مک ۲۱.۵ اینچی نیز رخ دهد. در حالی که اپل در سال ۲۰۲۰ آی‌مک ۲۷ اینچی را کمی ارتقا داد، در طول چند سال گذشته تغییری در آی‌مک ۲۱.۵ اینچی اعمال نکرده است. این می‌تواند نشانه‌ای از جایگزینی این مدل با مدل ۲۴ اینچی باشد.

به همین دلیل اپل احتمالاً در سال ۲۰۲۱ مدل ۲۱.۵ اینچی را کنار می‌گذارد. ممکن است تنها یک مدل از این سری با پردازنده‌ی اینتل در بازار باقی بماند اما در هر صورت، یک مدل جدید با پردازنده‌ی خاص اپل پیشتاز دستگاه آی‌مک خواهد شد.

اپل می‌تواند یک نسخه‌ی ساده‌تر از این مدل با M1 عرضه کند و در کنار آن، یک مدل سریع‌تر نیز با M1X و CPU ۱۲ هسته‌ای، به‌عنوان مدل برتر خود ارائه دهد. بر اساس خبرهای موجود، مدل برتر اپل ممکن است یک تراشه‌ی گرافیکی تازه هم بر خود داشته باشد. اما خبری از AMD یا nVidia نخواهد بود و در عوض، خود اپل این تراشه را خواهد ساخت و در آی‌مک‌ از آن رونمایی خواهد کرد. این می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد.

  • آی‌مک‌های ۳۰ و ۳۲ اینچی

بعید است اپل همزمان با معرفی آی‌مک ۲۴ اینچی، یک مدل ۲۷ اینچی جدید نیز عرضه کند. خبرهای موجود حاکی از این است که اپل مک‌های خود را یک‌به‌یک با پردازنده‌های جدید خود به‌روز خواهد کرد. مدل‌های سطح اول، مدل‌های میان‌رده و مدل‌های پیشتاز.

آی‌مک‌های بزرگ‌تر باید بیشتر از سایر مدل‌ها انتظار این تغییرات را بکشند. البته ارزشش را خواهد داشت. انتظار می‌رود یک مدل جدید با صفحه‌ی ۳۰ و یا حتی ۳۲ اینچی عرضه شود. ممکن است در پایان سال ۲۰۲۱ شاهد آن باشیم.

  • آی‌مک پرو

آی‌مک پرو برترین مدل در میان آی‌مک‌های اپل است، اما اپل چطور می‌تواند هم‌چنان این مدل را از مدل‌های میان‌رده‌ی خود متمایز نگه دارد؟ مدل‌های دیگر با پردازنده‌های بسیار سریع جدید عرضه می‌شوند، پس در مورد آی‌مک پرو چه اتفاقی می‌افتد؟ M1X ترند اصلی ۲۰۲۱ خواهد بود و M2 حداقل تا پایان این سال به روی کار نخواهد آمد.

اگر مسیری را که اپل در استفاده از تراشه‌های گروه A در آیفون‌ها و آیپدهای خود در پی گرفت، مد نظر قرار دهیم، پردازنده‌ی M2 در نهایت بر روی تمام مک‌های سطح اول (هم‌چون مک‌بوک ایر) به کار گرفته خواهد شد. هم‌چنین بعدتر انتظار M2X فوق سریع با CPU و ظرفیت گرافیکی بیشتر را نیز خواهیم داشت. این‌گونه، دوره‌ی گذار مک‌های اپل و به‌روزرسانی آن‌ها با پردازنده‌های مخصوص اپل به     پایان خواهد رسید.

مک پرو

آخرین و مشکل‌ترین گام بزرگ اپل برای ارائه‌ی کامپیوترهای خود با پردازنده‌های جدید، مک پرو خواهد بود. تقریباً قطعی است که مک پرو با سیستم تک تراشه یا SoC با CPU حداقل ۱۶ هسته‌ای ارائه خواهد شد. احتمالاً طراحی بدنه‌ی مک پرو تغییر چندانی نخواهد کرد. فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد این مدل در دسترس نیست.

 

همه‌ی شواهد نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۱ برای طرفداران مک، از ۲۰۲۰ هم جالب‌تر خواهد بود. اپل سرعت به‌روزرسانی‌های خود در رابطه با تراشه‌های خاص خود را افزایش داده است و احتمالاً پردازنده‌های جدیدتر از M1 هم بهتر خواهند بود.

webranko
تحریریه بازرگانی سیب

مشاهده سایر مطالب
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *