تهران – خیابان جمهوری تقاطع حافظ، مجتمع چارسو طبقه اول واحد C10 ساعت کاری 10 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روزهای تعطیل تلفن تماس: 021-62999938

نرم‌افزارهای سازگار بر روی مک‌های M1

اپل در اواخر سال ۲۰۲۰، برخی از کامپیوترهای مک خود را با تراشه‌ی جدید مخصوص خود، به نام M1 روانه‌ی بازار کرد. این کامپیوترها، پیش از این تراشه‌های اینتل را بر خود داشتند. این آغاز تحولی بزرگ در مک‌های اپل است که تحسین منتقدین را به خود جلب کرده. M1 خیلی زود محبوب شده است و به زودی استفاده از آن را بر روی مک‌های بیشتری خواهیم دید. اگر صاحب یکی از مک‌های جدید M1 اپل هستید و یا قصد دارید یکی از این کامپیوترهای قوی را بخرید، ممکن است از خودتان بپرسید که آیا نرم‌افزارهای مورد نیازتان بر روی این سری جدید کار می‌کنند یا نه. مسئله این است که نرم‌افزارها برای کار بر روی M1 نیاز به برنامه‌نویسی مجدد دارند. اما جای نگرانی نیست. ما در این مطلب، درباره‌ی همه‌ی نرم‌افزارهایی که بر روی تراشه‌ی M1 کار می‌کنند، به شما می‌گوییم. هم‌چنین بجز این نرم‌افزارها، دیگر اپلیکیشن‌هایی که هنوز با مک M1 سازگار نشده‌اند نیز از طریق Rosetta 2 قابلیت نصب بر روی M1 را دارند. Rosetta 2 ابزاری ساخته‌ی اپل است که کدهای مخصوص اینتل را برای M1 ترجمه می‌کند.

استفاده از Rosetta 2 یعنی که بیشتر نرم‌افزارهای مک، بر روی مک‌های جدید هم کار می‌کنند. گرچه بار اولی که آن‌ها را اجرا می‌کنید، چند دقیقه‌ای باید به Rosetta 2 زمان بدهید تا کدها را ترجمه کند. ممکن است اشکالات و باگ‌هایی جزئی نیز در این فرآیند وجود داشته باشد.

خوشبختانه تعدادی از نرم‌افزارها خود را با M1 تطبیق داده‌اند. مطابق انتظار، اپل این اپلیکیشن‌ها را برای کار بر روی M1 سازگار کرده است. هم‌چنین بقیه‌ی کمپانی‌ها نیز در حال کار بر روی نسخه‌هایی از نرم‌افزارهای خود هستند که مخصوص نصب بر روی M1 باشند. ما نرم‌افزارهای سازگار با M1 را برایتان معرفی می‌کنیم.

گوگل کروم

گوگل نسخه‌ای از بروزر خود، با قابلیت پشتیبانی از M1 ارائه داده است. گرچه اجرای برخی از سویه‌های این بروزر، نیاز به Rosetta 2 دارد. اگر با مک M1 قصد دانلود آن را داشته باشید، گزینه‌ی دانلود کروم برای مک با تراشه‌ی اپل را می‌بینید. اولین نسخه‌ای که گوگل برای M1 بیرون داد، باعث هنگ کردن مک‌ها می‌شد. گوگل در ۱۸ نوامبر این اشکال را رفع کرد و نسخه‌ی جدیدی از کروم برای M1 بیرون داد.

 

Crossover 20

آپدیت جدید Crossover اجرای آن بر روی مک‌های M1 را ممکن می‌کند. برای اجرای این نرم‌افزار، نسخه‌ی بتای macOS 11.1 Big Sur را لازم دارید. Crossover نرم‌افزاری است که به کاربران مک اجازه می‌دهد، نرم‌افزارهای مخصوص ویندوز را بر روی مک خود نصب کنند، بدون این‌که لازم به نصب خود ویندوز باشد. این محدودیت از این‌جا ناشی می‌شود که کامپیوترهای مک، بر پایه‌ی استاندارد ARM هستند، در حالی که هنوز نسخه‌ای از ویندوز که با ARM سازگار باشد، در دست نیست. Crossover این دسترسی را با ایجاد درگاهی بین این دو پلتفرم، ممکن می‌سازد.

 

Adobe Lightroom

در ماه دسامبر، شرکت Adobe نسخه‌ی تازه‌ای از نرم‌افزار مدیریت تصاویر خود، Lightroom منتشر کرد. این نسخه با مک‌های M1 سازگار است. نسخه‌ی ۴.۱ آخرین آپدیت‌ها را دریافت کرده است و عملکرد بهتری بر روی ورژن‌های M1 مک‌ مینی، مک‌بوک Pro و مک‌بوک Air دارد.

در این نسخه‌ی جدید، هم‌چنین از دوربین‌ها و لنزهای بیشتری پشتیبانی می‌شود. Adobe Lightroom 4.1 بر روی macOS 10.14 و یا پلتفرم‌های جدیدتر کار می‌کند. مثل همیشه، می‌توانید این اپلیکیشن را از مک اپ استور دانلود کنید.

 

Adobe Photoshop

این نسخه هنوز نهایی نیست اما Adobe نسخه‌ی بتای نرم‌افزار خود، فوتوشاپ را برای نصب بر روی مک M1 ارائه داده است. این نسخه هم‌چنین بر روی تبلت Surface Pro X ساخته‌ی ماکروسافت که مبتنی بر ARM است، کار می‌کند.

از آن‌جا که این اولین نسخه‌ی بتاست، محدودیت‌های زیادی دارد. برخی از ابزارهای فوتوشاپ، در این نسخه در دسترس نیستند. انتظار می‌رود نسخه‌های بعدی کامل‌تر باشند. با این وجود، اپل یک نسخه‌ی بسیار کارا از فوتوشاپ برای کار بر روی نسخه‌ی M1 مک‌بوک Air ارائه کرده است.

هنوز نمی‌دانیم بقیه‌ی برنامه‌های Adobe چه زمانی برای کار بر روی M1 و سایر کامپیوترهای مبتنی بر ARM آماده می‌شوند اما شرکت Adobe اعلام کرده است که نسخه‌ی جدیدی از Lightroom در سال جدید میلادی منتشر می‌شود. ضمن این‌که می‌توانید با استفاده از Rosetta 2 از نسخه‌ی معمولی فوتوشاپ بر روی M1 خود استفاده کنید.

فایرفاکس

فایرفاکس نسخه‌ی اولیه‌ی سازگار با M1 را در آپدیت Firefox 84 Beta ارائه داده است.

 

Microsoft Office

نرم‌افزارهای آفیس (Word، Excel، PowerPoint،  OneNoteو Outlook) برای کار با پردازنده‌ی M1 آماده هستند. در ماه دسامبر، ماکروسافت گروه نرم‌افزاری آفیس را سازگار با هردو پردازنده‌ی اینتل و M1 منتشر کرده بود.

 

توئیتر

توئیتر در ماه نوامبر، اپ خود را برای استفاده بر روی مک‌های M1 آپدیت کرد. هم‌چنین طراحی اپلیکیشن هم تازه شده است.

 

World of Warcraft

بلیزارد، سازنده‌ی بازی جهانی World of Warcraft، اولین تولیدکننده‌ی بازی‌های کامپیوتری است که نسخه‌ای سازگار با مک‌های M1 منتشر کرده است. بر روی این نسخه، همه‌ی امکانات بازی فراهم هستند. تنها کاری که کاربران باید بکنند، آپدیت نسخه‌ی خود به ورژن ۹.۰.۲ است. بلیزارد سابقه‌ی خوبی در سازگارسازی بازی‌های خود برای اجرا بر روی دستگاه‌های مک دارد، پس می‌توان امیدوار بود که این شرکت به زودی، سایر بازی‌های خود را هم برای اجرا بر روی مک‌های M1 سازگار کند.

بازی‌هایی که هنوز نسخه‌های مخصوص M1 را ارائه نداده‌اند، احتمالاً با استفاده از تبدیل‌گر Rosetta 2 بدون مشکل اجرا شوند. هم‌چنین اپل بر روی سرویس بازی‌های خود، Apple Arcade بازی‌های سازگار با M1 را ارائه داده است. به آن‌جا سر بزنید.

اپ‌های اپل

نرم‌افزارهای ساخته‌ی اپل، از جمله Safari، Pages، Numbers and Keynote، iMovie، GarageBand، Final Cut Pro و Logic Pro، همگی با نسخه‌هایی هماهنگ با مک‌های M1 آپدیت شده‌اند.

 

سایر اپلیکیشن‌ها و ابزارهای سازگار با مک M1

  • 1Password
  • Alfred
  • Afinity Designer
  • Audio Hyjack
  • djay
  • Cinema 4D
  • DaVinci Resolve
  • Fantastical
  • Geekbench 5
  • Groove
  • NTFS for Mac
  • OmniGraffle
  • Python
  • PDF Expert
  • PDFelement
  • Pixelmator
  • Quicken
  • Scrapple
  • Scrivener
  • TeamViewer
  • Transmit
  • Tweetbot
webranko
تحریریه بازرگانی سیب

مشاهده سایر مطالب
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های منتخب
پیش بینی درد بیماران
آیفون اورجینال