تهران – خیابان جمهوری تقاطع حافظ، مجتمع چارسو طبقه اول واحد C10 ساعت کاری 10 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روزهای تعطیل تلفن تماس: 021-66767359
تراشه 3 نانومتری

اپل از تراشه‌های ۳ نانومتری برای آیفون و مک‌های سال ۲۰۲۲ استفاده می‌کند

براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده سات، برخی از مهم‌ترین سری محصولات سال ۲۰۲۲ اپل، ممکن است که همراه با سیلیکون داخلی ساخته شده طی فرایند ۳ نانومتری TSMC روانه بازار شوند و به همین واسطه، عملکرد قابل توجهی داشته باشند. تراشه‌های فعلی A14 و M1 اپل براساس فناوری ۵ نانومتری ساخته شده‌اند، اما گویا این شرکت و همچنین کمپانی همکار آن یعنی TSMC، برنامه‌ریزی جدیدی صورت داده‌اند و قصد دارند که به‌منظور کاهش اندازه فریم‌های تولید، آن‌ها را تا ۳ نانومتر کوچک‌تر کنند. این یک جهش فوق‌العاده عظیم برای کمپانی اپل است و می‌تواند دست بالاتری در سال ۲۰۲۲ در ارائه محصولات خود داشته باشد.

تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری

تراشه 3 نانومتری

خبرگزاری دیجی‌تایمز، با استناد به منابع خود، گزارشی منتشر کرده است که TSMC قصد دارد تا طی برنامه‌ریزی صورت گرفته همراه با اپل، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲، فرآیند تولید ۳ نانومتری محصولات را به مرحله اصلی تولید برسانند و این فوق‌العاده است. گزارشی که اخیرا منتشر شده است، شفافیت بیشتری به ادعاهای مطرح شده می‌دهد و گویا قرار است که اپل، فرایند ۳ نانومتری خود را تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ اجرایی کند. تا آن زمان، گویا TSMC در حال آماده‌سازی این فناوری برای ارزیابی ریسک در سال ۲۰۲۱ خواهد بود و می‌تواند تا سال ۲۰۲۲، همه ایرادات را برطرف کرده و حجم تولید را تا سال ۲۰۲۲ بسیار بالاتر ببرد. هر چند که اشاره‌ای به خط تولید خاصی از اپل نشده است و نمی‌دانیم که این فناوری برای کدام سری از محصولات اپل ارائه خواهد شد.

بحث پیرامون اینکه فناوری ۳ نانومتری اپل، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، هنوز زود است. گزارشات اخیر Nikkei می‌گوید که فناوری جدید سیلیکون در مدل‌های ۲۰۲۲ آیپد پرو عرضه خواهد شد و این در حالی است که آیفون آن سال نیز احتمالا از فناوری ۴ نانومتری سری پردازنده A استفاده خواهد کرد. سایر رسانه‌ها هم چنین نظری دارند و گویا صرفا می‌توانیم شاهد این باشیم که سری آیفون ۱۴ از فناوری ۵ نانومتری به ۴ نانومتری پیشرفته کند و هنوز نمی‌توانیم شاهد فناوری ۳ نانومتری در آن باشیم.

بهبود سرعت و بهره‌وری با تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC

تراشه 3 نانومتری

شایعات پیرامون پردازنده ۳ نانومتری M1 بسیار اندک است، اما گزارشی در ماه دسامبر ادعا می‌کرد که تولید محصولات ۳ نانومتری TSMC را برای تراشه‌های سری A و M که تولید انبوه آن‌ها از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد، در نظر گرفته است. هنگامی که تراشه سیلیکون ۳ نانومتری معرفی شود، انتظار می‌رود که اپل از افزایش سرعت و صرفه در مصرف انرژی قابل توجهی بهره‌مند شود. TSMC می‌گوید که فرایند ۳ نانومتری، سبب می‌شود که شاهد افزایش سرعت ۱۰ الی ۱۵ درصدی باشیم و بهره‌وری نیز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به فناوری فعلی ۵ نانومتری بهبود خواهد داشت.

بنابراین، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آیفون و مک‌های سال ۲۰۲۲ می‌توانند از تراشه‌های برپایه ۳ نانومتری استفاده شوند، چرا که TSMC به‌عنوان تامین کننده اصلی ایت تراشه‌ها، قصد دارد که تولید نیمه گسترده تراشه‌های ۳ نانومتری را برای اپل شروع کرده و تا نیمه دوم آن سال حتما به چنین مرحله‌ای دست پیدا کند. TSMC در حین افزایش ظرفیت تراشه‌های ۳ نانومتری خود، از ذکر نام اپل به‌عنوان ذینفع اولیه احتمالی این فرایند خودداری کرده است و در گزارش دیجی تایمز هم نام اپل را مشاهده نمی‌کنیم. به‌هر حال، تقریبا ۲ سال از معرفی تراشه‌های مبتنی بر ۵ نانومتری می‌گذرد و ممکن است که اپل به‌همین زودی‌ها، وارد تراشه‌های ۳ نانومتری خود شود و سال آینده نیز شاهد این تغییر روند فوق‌العاده باشیم.

در آینده گزارش‌های بیشتری می‌تواند رنگ بیشتری به ادعاهای مطرح شده ببخشد و برنامه‌های بیشتری از کمپانی اپل نیز ارائه خواهد شد. تراشه‌های ۳ نانومتری اهمیت بیشتری در بازار پیدا خواهند کرد و می‌توانیم شاهد ورود دستگاه‌های بیشتری همراه با این فناوری جدید در سال ۲۰۲۲ باشیم. به‌هرحال، چیزی که مشخص است، آیفون‌های جدید از این تراشه استفاده نمی‌کنند و در آینده و احتمالا با آیفون ۱۵ می‌توانیم تراشه ۳ نانومتری را مشاهده کنیم.

در آینده نزدیک، پیش‌بینی می‌شود که آیفون ۱۳ اپل با سیلیکون ۵ نانومتری بهبود یافته TSMC‌روانه بازار خواهد شد و می‌توانیم خودمان را آماده کنیم که در سال‌های آینده،‌ وارد فناوری جدیدتر ۴ نانومتری شویم. شما نیز می‌توانید نظرات خود را در این رابطه با ما درمیان گذارید. فکر می‌کنید فناوری ۳ نانومتری، در چه سالی برای محصولات اصلی اپل ارائه خواهد شد و چه عملکردی را می‌توانیم از آن‌ها شاهد باشیم. در بخش کامنت‌ها با ما همراه شوید.

webranko
تحریریه بازرگانی سیب

مشاهده سایر مطالب
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *