تهران – خیابان جمهوری نرسیده به حافظ،جنب ساختمان معاونت درمان و بانک پاسارگاد، پاساژ حافظ پلاک ٢٠ فروشگاه بزرگ بازرگانی سیب ساعت کاری 10 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روزهای تعطیل تلفن تماس: 021-62999938

راهنمای جامع خرید گوشی کارکرده، خرید تا تست سالم بودن گوشی

جالب است بدانید که خرید گوشی کارکرده به عنوان یک شغل بسیار پردرآمد و البته سودآور برای خیلی از افراد محسوب می‌شود. از آنجایی که این روزها وضعیت اقتصادی مردم، توصیف چندانی ندارد، خیلی از افراد به دنبال خرید گوشی‌های کارکرده هستند تا بتوانند نیاز خود را برطرف کنند. ولی احتمالاً می‌دانید که گوشی‌های اپل به دلیل کیفیت بالایی که دارند، حتی به عنوان گوشی دست دوم نیز ارزشمند هستند و می‌توانند در جایگاه خود نیازهای شما را از یک گوشی به نحو احسن برطرف کنند. در این بحث از مجله بازرگانی سیب قصد داریم به نقد و بررسی راهنمای خرید گوشی‌های کارکرده بپردازیم.

نکات مهم خرید گوشی آیفون کارکرده

در راهنمای خرید گوشی کارکرده ابتدا به بررسی خرید گوشی آیفون کارکرده خواهیم پرداخت. همان‌طور که گفتیم هنگام خرید گوشی کارکرده اپل بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

تصویر اینفوگرافی از نکات قبل از خرید گوشی کارکرده
تصویر اینفوگرافیک نکات مهم هنگام خرید آیفون کارکرده

1. بررسی ظاهری آیفون

سعی کنید هنگام خرید گوشی کارکرده آیفون به ظاهر آن توجه زیادی داشته باشید. اگر ظاهر آیفون دچار خط و خش زیاد باشد، نشان‌دهنده این است که صاحب قبلی آیفون به طور درست از آن استفاده نکرده است. البته اگر خط و خش در اطراف قسمت شارژر دستگاه باشد، اندکی طبیعی است؛ چراکه امکان خراشیدگی صفحه آیفون هنگام اتصال شارژر وجود دارد. همچنین ناگفته نماند که رنگ نقره‌ای در مدل‌های 12 پرو، 13 پرو، 11 پرو، 11 پرو مکس، 13 پرو مکس، ایکس اس و ایکس اس مکس فاقد هر گونه پوششی بوده و به همین دلیل حتی در صورت نگهداری درست می‌تواند لکه‌هایی روی فریم گوشی ایجاد شود.

2. کنترل شماره‌ی سریال و IMEI قبل از خرید گوشی کارکرده

دومین راه برای اطمینان از سالم بودن گوشی آیفون و البته این‌که مطمئن شویم، گوشی دزدی نیست، چک کردن شماره‌ی سریال و IMEI گوشی است. برای این کار در نکات مهم خرید گوشی کارکرده، می‌توانید به بدنه گوشی و جعبه آن دقت داشته باشید. البته برای پیدا کردن IMEI، باید کد *#۰۶# را شماره‌گیری کنید. یا می‌توانید از خود گوشی به مشاهده آن بپردازید. برای این کار باید ابتدا، Setteings، سپس General و در نهایت About را باز کنید. شماره‌ای که در این قسمت نوشته شده است، باید با کد حک شده روی جعبه گوشی هماهنگ باشد.

صفحه تنظیمات آیفون برای دیدن مشخصات آیفون و اموزش مرحله به مرحله
آموزش نحوه کنترل IMEI گوشی آی

بیشتر بخوانید: علت های کم و زیاد شدن نور گوشی آیفون و رفع دائم آن

3. بررسی Activation Lock در آیفون قبل خرید گوشی کارکرده

نکته مهم دیگر در راهنمای خرید گوشی کارکرده آیفون، بررسی Activation Lock است. به این صورت که نباید Activation Lock فرد دیگر روی گوشی آیفون فعال باشد. برای این کار وارد Settings شوید و icloud را باز کنید. در این قسمت، Find My Phone باید خاموش باشد. اگر این گزینه روشن باشد، یعنی گوشی توسط پسورد کاربر قبلی، قفل شده است و شما نمی‌توانید اطلاعات خود را وارد گوشی بکنید. اگر گوشی توسط پسورد کاربر قبلی قفل باشد و یا دزدی شده باشد، فوراً باید اطلاعات خود را از گوشی پاک کنید. البته شما می‌توانید به کمک شماره‌ی IMEI یا شماره سریال گوشی و بررسی آن در سایت اپل از وضعیت گوشی خود باخبر شوید.

تصویری از صفحه Activision lock آیفون و بررسی آن قبل خرید گوشی کارکرده
بررسی Activation lock در گوشی آیفون کارکرده

بیشتر بخوانید: بهترین برنامه‌های خنک کننده گوشی هنگام بازی

4. بررسی دوربین گوشی

در راهنمای خرید گوشی کارکرده، باید به بررسی دوربین گوشی نیز هنگام خرید بپردازید. سعی کنید هنگام خرید گوشی آیفون کارکرده، چند عکس و فیلم هنگام خرید ثبت کنید تا از کیفیت آن مطمئن شوید. از آنجایی که دوربین‌های آیفون هنگام فیلم‌برداری دارای لرزش‌گیر هستند، به کمک دوربین و زوم کردن آن فیلمی ثبت کنید. اگر فیلم دارای لرزش باشد، یعنی این ویژگی گوشی خراب شده است. همچنین به کمک تمامی دوربین‌ها عکسی از صفحه سفید تهیه کنید تا در صورت وجود لکه از آن باخبر شوید.

5. بررسی وضعیت سلامت باتری

مهم‌ترین مسئله هنگام خرید گوشی کارکرده، بررسی وضعیت سلامت باتری آیفون است. برای این کار ابتدا وارد Settings شده، Battery را باز کنید و از قسمت Battery Health درصد سلامت باتری را مشخص کنید. اگر درصد سلامت باتری گوشی کمتر از 80 درصد باشد، یعنی باتری گوشی از کار افتاده است و برای این‌که بتوانید از گوشی به شکل درست استفاده کنید، باید باتری را تعویض کنید. در نتیجه هر چقدر که درصد سلامت باتری، بیشتر از 80 درصد باشد، یعنی همان‌قدر ارزش خرید خواهد داشت.

از طرفی در زیر درصد سلامت باتری، نوشته‌ای باید مشاهده شود. اگر نوشته Peak Performance Capability باشد، یعنی باتری گوشی سالم است و می‌تواند فعالیتی بی عیب و نقص داشته باشد. این در حالی است که اگر نوشته‌ای به غیر از این باشد، یعنی گوشی نمی‌تواند به طرز درستی فعالیت کند و به دنبال آن، در فعالیت نرم افزارها و به دنبال آن سرعت گوشی، حداکثر روشنایی صفحه، حداکثر بلندی اسپیکرها مشکل ایجاد می‌شود.

گاهی اوقات باتری گوشی در مراکز غیر رسمی تعویض می‌شود که در چنین شرایطی درصد سلامت باتری نیز نشان داده نمی‌شود. از طرفی می‌توان به صورت تقلبی نیز این درصد سلامت را نشان داد ولی باز هم شما می‌توانید با Restore کردن گوشی  به وضعیت دقیق و واقعی سلامت باتری گوشی دسترسی پیدا کنید.

6. بررسی وای فای، بلوتوث و جی پی اس

هنگام خرید گوشی بهتر است به بررسی وای فای، بلوتوث و جی پی اس بپردازید تا از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شوید.

7. بررسی خیس نشدن گوشی

احتمال این‌که گوشی کارکرده توسط کاربر قبلی خیس شده باشد، بسیار زیاد است. در نتیجه از قسمت وارد کردن سیم کارت، شیار داخل آن را بررسی کنید. اگر قرمز باشد، یعنی گوشی خیس شده است؛ ولی در صورت سفید یا نقره‌ای بودن رنگ شیار، یعنی گوشی در معرض آب یا رطوبت قرار نگرفته است.

8. بررسی سلامت دکمه‌ها

در راهنمای خرید گوشی کارکرده بهتر است به بررسی سلامت دکمه‌های گوشی نیز پرداخته شود. دکمه‌های خاموش، روشن، بالا و پایین کردن ولوم گوشی را به خوبی فشار دهید و از سرعت اجرای عملکرد آن و حتی نرمی دکمه اطمینان حاصل کنید. البته اگر دکمه خاموش و روشن به درستی عمل نکند، شاید سیستم عامل گوشی به روز نباشد. با به‌روزرسانی سیستم عامل گوشی، از صحت عملکرد آن نیز اطمینان حاصل کنید.

9. بررسی پورت شارژ و جک هدفون

در خرید گوشی کارکرده اپل بادی پورت شارژ و جک هدفون را نیز مورد بررسی قرار دهید. پورت شارژ را بررسی کنید و همچنین مطمئن شوید که در صورت اتصال کابل لایتینگ به پورت شارژ، گوشی بدون تأثیر شارژ می‌شود.

10. بررسی کیفیت تماس و اسپیکر

سعی کنید تماسی به کمک گوشی با گوشی دیگر داشته باشید و کیفیت تماس، اسپیکر و کیفیت صدای رد و بدل شده را بررسی کنید. گاهی اوقات ممکن است به دلیل جمع شدن گردوغبار زیاد در قسمت اسپیکر گوشی، نویز زیادی در هنگام برقراری تماس ایجاد شود و که با پاکسازی آن، این مشکل نیز رفع خواهد شد.

11. بررسی سنسورهای گوشی

بهتر است فیس آی دی و تاچ آی دی را بر روی گوشی تنظیم کنید و سپس نحوه باز و بسته کردن گوشی را بررسی کنید تا مطمئن شوید سنسور‌های آن به درستی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اگه به دنیای بازی علاقه مندی باید نقد و بررسی بازی robocop rogue city رو ببینی

اپلیکیشن تست گوشی کارکرده

جالب است بدانید که برای تست گوشی کارکرده برنامه‌ای نرم افزاری مختلفی وجود دارند و شما می‌توانید به کمک آن‌ها، قسمت‌های مختلف گوشی را از نظر عملکرد صحیح تست و بررسی کنید.

1. اپلیکیشن TestM

یکی از این اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن TestM است که به شما کمک می‌کند، قسمت‌ها و قابلیت‌های مختلف گوشی را بررسی کنید. از جمله مواردی که می‌توان به کمک اپلیکیشن TestM بررسی کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • لمس نمایشگر یا تاچ گوشی
  • سنسورهای حرکتی مثل ژیروسکوپ، قطب نما و شتاب سنج
  • بررسی وضعیت تلفن همراه از جمله بلوتوث، وای فای، جی پی اس، آنتن دهی و…
  • صدای ورودی و خروجی هدفون، میکروفون، اسپیکر و بلندگوی تماس
  • سنسور نور
  • شارژر
  • ویبره
  • اسکنر اثر انگشت
  • دوربین اصلی، دوربین جلویی
  • فلش ال ای دی
  • سنسور نزدیکی

برای بررسی هر یک از این وضعیت‌ها باید کارهای مختلفی انجام دهید. برای مثال برای بررسی وای فای یا بلوتوث باید گوشی را به گوشی دیگری متصل کنید و یا برای بررسی شارژر، کابل را به قسمت شارژ دستگاه وارد کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این نرم افزار کاملاً رایگان است و کار با آن بسیار راحت و لذت بخش است. این برنامه به صورت پیشرفته طراحی شده است و شما می‌توانید به کمک آن، قسمت‌های مختلف گوشی کارکرده خود را تست و بررسی کنید.

تصویری از لوگو اپلیکیشن TestM برای تست موبایل قبل از خرید گوشی کارکرده
اپلیکیشن TestM برای بررسی بخش های گوناگون آیفون

بیشتر بخوانید: آهنگ‌های رادیو جوان کجا ذخیره می‌شود؟ راهنمای کامل برای اونایی که آیفون دارن

2. اپلیکیشن Phone Doctor Plus

در نحوه تست گوشی آیفون کارکرده، می‌توانیم از اپلیکیشن Phone Doctor Plus نیز استفاده کنیم. شما می‌توانید به کمک این برنامه نیز قسمت‌های مختلف گوشی کارکرده خود را بررسی کنید. از جمله مواردی که می‌توان به کمک این برنامه از صحت عملکرد آن‌ها مطمئن شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • اسپیکر و میکروفون گوشی
  • درصد سلامت باتری
  • مکان یاب و جی پی اس دستگاه
  • سنسورهایی نظیر شتاب سنج و…
  • ابزارهای ارتباطی نظیر وای فای و بلوتوث
  • تاچ اسکرین و مولتی تاچ
  • بررسی عملکرد رم و پردازنده گوشی
  • عملکرد دوربین
  • و مواردی از این دست

دانلود و نصب و استفاده از این برنامه کاملاً رایگان است و اگر قصد خرید گوشی کارکرده دارید، بهتر است این برنامه را دریافت و نصب کنید. اگر گوشی شما از قسمت‌های مختلف این برنامه سربلند بیرون بیاید، یعنی ارزش خرید و صرف هزینه را دارد.

تصویری از لوگو برنامه Phone doctor plus اپلیکیشن برای تست قبل خرید گوشی کارکرده
تست آیفون با برنامه Phone doctor plus

بیشتر بخوانید: حذف پس زمینه از عکس در آیفون [iOS 16]

کد Ussd برای تست گوشی کارکرده آیفون

شما می‌توانید برای تست قسمت‌های مختلف گوشی آیفون از کد Ussd نیز استفاده کنید. البته استفاده از این کدها، قبلاً رواج بیشتری دارند؛ ولی امروزه با طراحی اپلیکیشن‌های تست گوشی کارکرده نیازی به استفاده از این کدها نیست. ولی کسانی که تمایل به نصب نرم افزار ندارند، می‌توانند با شماره گیری کدهای Ussd، از صحت عملکرد قسمت‌های مختلف گوشی کارکرده اطمینان حاصل کنند. کدهای Ussd برای تست گوشی کارکرده آیفون به شرح زیر هستند؛

  • کد # 06 #*: از این کد برای نمایش شماره  IMEI استفاده می‌شود.
  • کد *#*# 4636 #*#*: از این کد برای نمایش درصد باتری باقی مانده و وضعیت سیگنال وای فای استفاده می‌شود.
  • کد #*# 34971539 #*#*: اطلاعات دوربین دستگاه را نشان می‌دهد.
  • کد *#*#2664 #*#*: جهت تست عملکرد صفحه لمسی به کار برده می‌شود.
  • کد *#*# 1472365 #*#*: وضعیت جی پی اس دستگاه را نشان می‌دهد.
  • کد *#*# 0 #*#*: برای تست عملکرد صفحه نمایش کاربرد دارد.
  • کد *#*# 0842 #*#: تنظیمات فلش و لرزش دستگاه را نشان می‌دهد.
  • کد  *#*# 7780 #*#* : دستگاه را به حالت کارخانه بازمی‌گرداند.
  • کد # 3855 * 2767* : این کد نیز دستگاه را به جالت کارخانه بازمی‌گرداند.
  • کد # 21 #*: برای مدیرت تنیطمیات مرتبط با تماس و پیامک به کار برده می‌شود.
  • کد # 3370 *: این کد قابلیت  EFR جهت بهبود کیفیت صدا را فعال می‌کند.
  • کد # 43 *: ویژگی انتظار تماس را فعال می‌کند.
  • کد *# 43 #*: از این کد نیز برای غیر فعال کردن ویژگی انتظار تماس استفاده می‌شود.
  • کد  # 61 #*: تماس‌های دریافتی پاسخ نداده شده را فعال می‌کند.
  • کد # 7672 *  5005 #*: از این کد برای دسترسی به SMS Center استفاده می‌شود.
  • کد # 12345 # 3001*: این کد شبکه‌های موبایل در دسترس را نشان می‌دهد.
  • کد # 67 #*: از این کد برای بررسی وضعیت ارسال تماس و شماره مقصد استفاده می‌شود.

برای استفاده از این کدها می‌توانید وارد قسمت Phone شده و سپس کد را شماره گیری کنید. 

سخن پایانی

خرید گوشی کارکرده امروزه در لیست کارهای خیلی از افراد قرار گرفته است؛ چراکه قیمت گوشی تازه و نو بسیار بالا بوده و برخی افراد ترجیح می‌دهند  به جای خرید گوشی‌های ارزان قیمت و بی کیفیت، از گوشی‌های کارکرده ولی ارزشمند و در همان قیمت خریداری کنند. از آنجایی که در هنگام خرید گوشی کارکرده نمی‌دانیم صاحب قبلی آن چه کسی بوده و چگونه از گوشی استفاده کرده است، بهتر است هنگام خرید گوشی کارکرده، راهنمای خرید گوشی کارکرده از سایت بازرگانی سیب را بررسی کنیم تا خریدی درست و ارزشمند داشته باشیم. ضمن این‌که شما می‌توانید به کمک برخی کدها و استفاده از برخی برنامه‌ها، ارزش واقعی گوشی را بسنجید و پس از آن خرید کنید.

سؤالات متداول

در تست گوشی کارکرده، از چه کدی می‌توان برای نمایش شماره  IMEI استفاده کرد؟

از کد # 06 #* می‌توان برای نمایش شماره  IMEI استفاده کرد.

درصد سلامت باتری گوشی آیفون کارکرده باید به چه صورتی باشد؟

درصد سلامت باتری گوشی کارکرده نباید از 80 درصد پایین باشد.

از چه اپلیکیشن‌هایی می‌توان برای تست گوشی آیفون کارکرده استفاده کرد؟

از اپلیکیشن‌های Phone Doctor Plus و TestM می‌توان برای تست قسمت‌های مختلف گوشی کارکرده استفاده کرد.

مزیت خرید گوشی آیفون کارکرده چیست؟

گوشی آیفون کارکرده اگر به طور اصولی انتخاب و خریداری شود، می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد؛ چراکه قیمت پایین‌تری خواهد داشت.

ZahraFZ
زهرا فرزاد فر

مشاهده سایر مطالب
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *