تهران – خیابان جمهوری نرسیده به حافظ،جنب ساختمان معاونت درمان و بانک پاسارگاد، پاساژ حافظ پلاک ٢٠ فروشگاه بزرگ بازرگانی سیب ساعت کاری 10 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روزهای تعطیل تلفن تماس: 021-62999938
سرویس آنلاین مترجم گوگل

راهنمای جامع و کاربردی استفاده از سرویس آنلاین مترجم گوگل؛ ترفندها و نکات ضروری برای استفاده از آن

مترجم گوگل یا گوگل ترنسلیت به عنوان مشهورترین سرویس آنلاین جهت ترجمه به شما می‌رود که احتمالاً شما نیز برای یکی دو بار هم که شده از خدمات آن استفاده کرده‌اید. مترجم گوگل که از طریق جستجو با همین عنوان در موتورهای جستجو ظاهر می‌شود، یک سرویس آنلاین بوده و شما می‌توانید با اتصال به اینترنت و وارد کردن متن مورد نظر خود، ترجمه آن را دریافت کنید. البته گوگل ترنسلیت علاوه بر این، ویژگی‌ها و امکانات بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در این قسمت از مجله بازرگانی سیب قرار است به بررسی آن‌ها بپردازیم. ناگفته نماند که شما می‌توانید از سرویس خدمات مترجمی گوگل به صورت تحت وب و یا از طریق برنامه‌های اندرویید و ای او اس استفاده کنید.

بررسی نسخه وب ترجمه  google

همان‌طور که گفتیم، نسخه وب مترجم گوگل متن یک نسخه آنلاین بوده و تنها کافی است مرورگر خود را باز کرده و اسم گوگل ترنسلیت را جستجو کنید. نسخه وب این سرویس، خدمات، ترفندها و ویژگی‌های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

عکس از صفحه مترجم گوگل که به قسمت های تغییر زبان و دو کادر وارد کردن متن و تحویل گرفتن متن ترجمه شده اشاره شده است
به راحتی متون خودتون رو ترجمه کنید و لذت ببرید

ترجمه متون

برای ترجمه متن مورد نظر کافی است که صفحه گوگل ترنسلیت را باز کنید. توجه داشته باشید که اگر گوگل ترنسلیت در حالت پیش فرض قرار داشته باشد، زبان مبدأ در قسمت چپ صفحه و زبان مقصد در قسمت راست صفحه قرار می‌گیرد. اگر متن مورد نظر را در قسمت زبان مبدأ کپی کنید، گوگل ترنسلیت به صورت خودکار تشخیص داده و ترجمه را انجام می‌دهید. ولی اگر قصد ترجمه زبان به غیر از زبان‌های پیش فرض فارسی، انگلیسی و اسپانیایی دارید، باید روی علامت فلش مانند در قسمت چپ هر یک از زبان‌ها کلیک کرده و زبان مبدأ و مقصد خود را تعیین کنید.

در هنگام انتخاب زبان باید روی علامت‌های فلش مانند که جهت آن‌ها به سمت پایین است، ضربه بزنید.

جالب است بدانید که وقتی شما می‌خواهید ترجمه یک کلمه را در مترجم زبان انگلیسی مشاهده کنید، گوگل ترنسلیت یک سری مترادف را برای آن کلمه به شما نمایش خواهد داد. به‌عنوان‌مثال شما می‌خواهید ترجمه کلمه‌ای را به فارسی در زبان انگلیسی مشاهده کنید. در قسمت پایین صفحه یک سری مترادف برای آن کلمه ظاهر خواهند شد. علاوه بر این، در پایین کلمات مترداف یک سری مثال نیز به زبان انگلیسی نمایش داده می‌شوند. البته اگر کلمه شما در حالت‌های مختلف فعل، اسم، صفت و… قرار بگیرد، تک‌تک آن‌ها به همراه مثال توضیح داده می‌شوند. ناگفته نماند که در مترجم گوگل انگلیسی به فارسی، صرفاً مترادف کلمات نمایش داده می‌شوند و خبری از مثال‌های مختلف نخواهد بود.

وقتی کلمه مورد نظر خود را در قسمت زبان مبدأ تایپ می‌کنید، در قسمت پایین کلمه تلفظ فونتیک آن را مشاهده خواهید کرد. البته خواندن تلفظ فونتیک کلمات کار هر کسی نیست و باید نحوه خواند آن را یاد گرفته باشید. البته نگران نباشید چراکه در قسمت پایین تلفظ فونتیک، علامت بلندگو را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید با ضربه روی آن، تلفظ کلمه‌ای را که تایپ کرده‌اید، بشنوید.

عکس از قسمت بلندگو و تلفظ فونتیک صفحه مترجم گوگل و ترجمه متن و عکس و فایل ها و وبسایت ها
قسمت بلندگوی مترجم گوگل به شما کمک می‌کند تا در صورت ندانستن تلفظ کلمات، با ضربه روی آن با تلفظ آن‌ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه چند واتساپ را به صورت همزمان در یک تلفن همراه داشته باشیم؟

از دیگر ویژگی‌های جالب مترجم گوگل می‌توان به این مورد اشاره کرد که وقتی شما کلمه یا اسمی را به صورت اشتباه و یا ناقص تایپ کرده باشید، شکل صحیح کلمه نمایش داده خواهد شد و شما می‌توانید با کلیک بر روی آن، معانی آن را مشاهده کنید. وقتی معانی مختلف یک کلمه برای شما نمایش داده می‌شود، در قسمت مقابل آن‌ها باید یک سری مستطیل رنگی و یا تو خالی را مشاهده کنید. اگر در مقال معنی کلمات سه مستطیل آبی مشاهده کنید، نشان دهنده متداول بودن آن معنی است. در صورتی که تنها دو مستطیل مشاهده کنید نشان دهنده غیر متداول بودن آن است و همچنین اگر در مقابل معنی تنها یک مستطیل آبی وجود داشته باشد، نشان دهنده این است که معنی کلمه به ندرت استفاده می‌شود.

مترجم گوگل صوتی یا Speech to Text

از دیگر ویژگی‌های مترجم گوگل می‌توان به قابلیت Speech to Text اشاره کرد. به این صورت که شما نسخه گوگل ترنسلیت را به صورت تحت وب باز می‌کنید و با ضربه روی آیکون میکروفون در قسمت زبان مبدأ و با قرمز شدن این آیکون، شروع به صحبت کردن می‌کنید. در نهایت صحبت شما به صورت متن در قسمت زبان مبدأ تایپ شده و ترجمه آن در قسمت زبان مقصد نمایان خواهد شد.

عکس از کادر ورود متن و خروجی ترجمه شده در مترجم گوگل و ورود متن با میکروفون به مترجم گوگل
با ضربه روی آیکون میکروفون و قرمز شدن این آیکون، می‌توانید شروع به سخن گفتن کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش رفع مشکل لوکیشن اسنپ در گوشی های آیفون

ترجمه دست خط

از دیگر ویژگی‌های مترجم گوگل ترنسلیت نسخه جدید می‌توان به ترجمه دست خط اشاره کرد. به این صورت که شما باید صفحه گوگل ترنسلیت را باز کرده و در قسمت زبان مبدأ روی آیکون مداد ضربه بزنید. البته شما می‌توانید روی فلش کوچک کنار مداد نیز ضربه زده و گزینه دست نویس یا Handwrite را انتخاب کنید. سپس کادری در این قسمت باز خواهد شد. در کادر باز شده می‌توانید به صورت دستی کلمه مورد نظر خود را بنویسید، در نهایت گوگل موارد مختلف آن کلمه را تشخیص می‌دهد. در این قسمت شما باید کلمه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا مترجم معانی آن را برای شما نمایش دهد.

عکس از صفحه مترجم گوگل، استفاده از قابلیت نوشتن با قلم با آیکون مداد و کادر باز شده برای نوشتن کلات دلخواه برای ترجمه
با ضربه روی آیکون مداد در قسمت زبان مبدأ و نوشتن کلمه مورد نظر، گوگل کلمات مختلفی را نمایش می‌دهد و شما با انتخاب کلمه مد نظر، معانی آن را مشاهده خواهید کرد.

ویرایش ترجمه

در مترجم گوگل هوشمند شما می‌توانید، به ویرایش ترجمه نیز بپردازید. در قسمت زبان مقصد آیکون دو دست را مشاهده می‌کنید. این آیکون با عنوان Rate this translation شناخته می‌شود. روی آن ضربه بزنید و در صفحه باز شده، گزینه Suggest an edit را انتخاب کنید. در قسمت باز شده باید ترجمه پیشنهادی خود را وارد کرده و در نهایت گزینه Submit را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر ترجمه شما درست باشد، گوگل می‌تواند ترجمه پیشنهادی شما را برای دیگر کاربران نیز نمایش دهد.

عکس از قسمت زبان مقصد و آیکون Rate this translation برای نظر دهی به متن ترجمه شده در کنار کادر متن ترجمه مترجم گوگل
با ضربه روی آیکون Rate this translation در قسمت زبان مقصد می‌توانید ترجمه پیشنهادی خود را برای گوگل تعریف کنید.

ذخیره عبارات و یا کلمات ترجمه شده

نکته بعدی در هنگام استفاده از نسخه وب مترجم گوگل، ذخیره عبارات و یا کلمات ترجمه شده است. به این صورت که وقتی گوگل ترنسلیت ترجمه یک عبارت یا کلمه را برای شما نمایش داد، شما می‌توانید با ضربه روی آیکون ستاره در کنار کلمه و در قسمت زبان مقصد، ترجمه را ذخیره کنید. البته ناگفته نماند که امکان ذخیره متون طولانی وجود ندارد. در قسمت پایین صفحه، قسمتی به عنوان Saved وجود دارد که شما می‌توانید با ضربه روی آن، کل عبارات و کلماتی را که تا اکنون ترجمه کرده‌اید، مشاهده کنید. البته شما می‌توانید با هر دستگاه دیگری نیز وارد اکانت گوگل خود شده و در قسمت Pharsebook، این عبارات را مشاهده کنید.

عکس از قسمت زبان مقصد مترجم گوگل و آیکون ستاره برای ذخیره کردن متن های ترجمه شده ای که مورد علاقه ما هستند
با ضربه روی آیکون ستاره در قسمت زبان مقصد می‌توانید عبارات و یا کلمات ترجمه شده را ذخیره کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید روی قسمت Saved ضربه بزنید. با این کار صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. با کلیک روی گزینه Sort by ‌‌یا مرتب سازی می‌توانید کلمات و عبارت ذخیره شده خود را مرتب کنید. در این قسمت دو گزینه Sort by date یا مرتب‌ سازی بر اساس تاریخ و گزینه‌ی Sort alphabetically یا مرتب ‌سازی بر اساس حروف الفبا وجود دارد که شما می‌توانید با انتخاب هر یک از آن‌ها، عبارات را مرتب کنید. توجه داشته باشید که در قسمت جلوی هر عبارت ذخیره شده، یک آیکون سه نقطه وجود دارد که با ضربه روی آن می‌توانید عبارت را حذف کنید و یا به تلفظ آن گوش کنید.

عکس از قسمت  Saved در مترجم گوگل جایی که متن های ترجمه شده ذخیره شده در علاقه مندی ها
قسمت Saved گوگل ترنسلیت شامل همه عبارات ترجمه شده‌ای است که شما تا کنون آن‌ها را ذخیره کرده‌اید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین اپلیکیشن های خنک کننده برای گوشی اندروید

سابقه‌ی ترجمه گوگل یا History

در قسمت پایین نمایشگر گوگل ترنسلیت صوتی، بخشی به نام سابقه‌ی ترجمه گوگل یا History وجود دارد. با ضربه روی این بخش می‌توانید سوابق ترجمه گوگل ترنسلیت خود را تا به اکنون مشاهده کنید. البته شما می‌توانید به کمک گزینه clear history یا پاک‌کردن سابقه، سابقه خود را پاک‌سازی کنید.

به اشتراک گذاشتن ترجمه

در قسمت زبان مقصد و در پایین آن، آیکون‌های اشتراک گذاری و کپی وجود دارند. با لمس آیکون اشتراک گذاری، شما می‌توانید عبارات ترجمه شده خود را به اشتراک بگذارید. با لمس گزینه کپی نیز می‌توانید عبارت ترجمه را شده را کپی کرده و در قسمت دیگری پیست کنید.

فرهنگ لغت تک زبانه به کمک گوگل ترنسلیت

جالب است بدانید که شما می‌توانید با تنظیم زبان مبدأ و مقصد به یک زبان، مترجم گوگل صوتی آنلاین را به یک فرهنگ لغت تک زبانه تبدیل کنید. به این صورت که وقتی زبان مبدأ و مقصد شما یک زبان است، مترجم گوگل متن وارد شده شما را ترجمه نمی‌کند و فقط مثال یا عبارتی مترادف را برای آن نمایش می‌دهد. البته شما می‌توانید در قسمت پایین صفحه، هم خانواده‌ها و یا عبارات مترادف کلمه را مشاهده کنید.

استفاده از صفحه کلید مجازی در مترجم گوگل

اگر سیستم شما فاقد صفحه کلید است و یا حتی صفحه کلید شما دچار خرابی شده است، می‌توانید از صفحه کلید مجازی مترجم گوگل کمک بگیرید. برای این کار روی آیکون فلش کوچک در قسمت زبان مبدأ ضربه زده و آیکون کیبورد را انتخاب کنید. در پایان نیز روی گزینه Hide Keyboard کلیک کنید تا کیبورد بسته شود.

ترجمه اسناد

جالب است بدانید که شما می‌توانید در گوگل ترنسلیت از قابلیت مترجم گوگل با عکس نیز کمک بگیرید. برای این کار کافی است که در صفحه گوگل ترنسلیت روی گزینه Documents یا اسناد ضربه بزنید. سپس گزینه Browse your computer را انتخاب کنید. در این قسمت فایل‌های قابل پشتیبانی توسط گوگل ترنسلیت نمایش داده خواهند شد.

مشارکت در انجمن ترجمه‌ گوگل

شما می‌توانید با عضویت در تیم ترجمه گوگل، نقش مهمی در سرویس خدمات گوگل ترنسلیت ایفا کنید. در قسمت پایین صفحه روی گزینه Community یا انجمن کلیک کنید. در صفحه باز شده کنار صفحه، باید گزینه Get started را انتخاب کنید. در نهایت باید زبان‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که حداقل باید دو زبان را انتخاب کرده باشید. در ادامه صفحه جدیدی باز می‌شود و شما باید گزینه Tell us if these translations are correct را انتخاب کنید تا بتوانید ترجمه‌ها را ارزیابی کنید. البته با انتخاب گزینه Translate words and phrases می‌توانید خودتان در فرایند ترجمه عبارات گوگل سهیم باشید.

ارسال بازخورد

برای این‌که بتوانید عملکرد مترجم زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌ها را بهبود ببخشید، بهتر است بازخوردی برای گوگل ترنسلیت ارسال کنید. برای این کار در قسمت سمت راست زبان مقصد، باید گزینه Send feedback را انتخاب کنید. در صفحه باز شده باید متن مورد نظر جهت ارسال بازخورد را وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از بازخورد شما اسکرین شات تهیه شود، باید صبر کنید در غیر این صورت تیک گزینه Include screenshot را بردارید. ناگفته نماند که اگر قصد ارسال مشکلات مربوط به ترجمه دارید باید از کادر زرد و در صورت ارسال اطلاعات محرمانه باید از کادر سیاه کمک بگیرید. در نهایت بعد از نوشتن بازخورد، گزینه Send را انتخاب کنید.

ترجمه وب سایت‌ها

از دیگر ویژگی‌های مترجم گوگل تصویری می‌توان به ترجمه وب سایت‌ها اشاره کرد. برای این کار شما باید گزینه Websites را از قسمت بالای صفحه انتخاب کنید. سپس زبان مبدأ و مقصد را مشخص کرده و در نهایت لینک وب سایت را وارد کنید. توجه داشته باشید در صورتی که زبان سایت را نمی‌دانید، گزینه Detect language را انتخاب کنید تا گوگل به صورت خودکار زبان وب سایت را تشخیص داده و کار ترجمه را انجام دهد.

امکان تشخیص خودکار کلمه

یکی از ویژگی‌های گوگل ترنسلیت که کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن به کلمه و ترجمه مد نظر خود دسترسی داشته باشید، امکان تشخیص خودکار کلمه است. به این صورت که شما با تایپ قسمتی از کلمه، گوگل به طور خودکار ادامه آن کلمه و کلمات مشابه را برای شما پیشنهاد می‌دهد تا از میان آن‌ها کلمه مد نظر خود را انتخاب کنید.

مشاهده تعداد کاراکترها

در بخش زبان مبدأ می‌توانید تعداد کاراکترهای متنی را که قرار است ترجمه کنید، مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که تعداد کاراکترهای مجاز برای ترجمه، 5000 کاراکتر است.

بررسی اپلیکیشن اندروید مترجم گوگل

روش دیگری برای استفاده از سرویس خدمات مترجم گوگل وجود دارد و آن‌هم دانلود مترجم گوگل برای گوشی‌های اندرویید است. جالب است بدانید که برنامه ترجمه گوگل برای اندرویید از امکانات بسیار زیادی برخوردار است که سرویس تحت وب گوگل ترنسلیت فاقد آن امکانات است. از طرفی شما می‌توانید در سفر و یا موقعیت‌های مختلف از این برنامه استفاده کرده و کار خود راه بیندازید. برای گوگل ترنسلیت دانلود مستقیم می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

لینک دانلود گوگل ترنسلیت از گوگل پلی

ترجمه متن با اپلیکیشن گوگل ترنسلیت برای اندرویید

برای ترجمه متن به کمک برنامه گوگل ترنسلیت، باید وارد برنامه شده و از قسمت پایین برنامه، زبان مبدأ و مقصد را انتخاب کنید. سپس روی قسمت Enter text ضربه بزنید و عبارت مورد نظر را تایپ کنید و یا در صورت کپی کردن، گزینه پیست را انتخاب کنید. با زدن Enter برنامه شروع به ترجمه می‌کند. در قسمت پایین صفحه، در صورت وجود داشتن معانی مختلف، معانی متفاوت واژه یا عبارت به همراه مترادف آن‌ها نمایش داده می‌شوند. همچنین اگر عبارت در حالت‌های مختلف دستوری از جمله اسم، فعل یا صفت دارای معانی باشد، معنی آن‌ها نیز نمایش داده می‌شوند. در این برنامه نیز همانند نسخه تحت وب گوگل ترنسلیت، در صورت تایپ اشتباهی یا ناقص کلمه، حالت صحیح و یا کامل آن نمایش داده می‌شود.

تصویر از صفحه برنامه مترجم گوگل در اندروید هنگام ترجمه یک عبارت از زبانانگلیسی به زبان فارسی
در این برنامه در صورت وجود مترداف کلمه و معانی مختلف آن در پایین صفحه نمایش داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش روش‌های مختلف اتصال آیفون به تلویزیون

ناگفته نماند که شما می‌توانید با لمس آیکون بلندگو در قسمت زبان ورودی و خروجی، تلفظ متن ورودی و خروجی را بشنوید. البته امکان مشاهده تلفظ فونتیک کلمه انگلیسی در پایین کلمه وجود دارد.

مترجم گوگل با دوربین به کمک برنامه گوگل ترنسلیت

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی برنامه گوگل ترنسلیت اندرویید، مربوط به ترجمه متون به کمک دوربین گوشی است. برای این کار وارد برنامه شده و زبان مبدأ و مقصد خود را انتخاب کنید. البته می‌توانید زبان مبدأ را روی گزینه Detect language تا گوگل خودش به تشخیص آن بپردازید. سپس آیکون دوربین از قسمت پایین صفحه انتخاب کنید. دوربین را روی متن مورد نظر بگیرید و در همان لحظه ترجمه متن را مشاهده کنید. ترجمه متن دقیقاً روی متن ورودی قرار می‌گیرد.

در ادامه می‌توانید روی شاتر گوشی ضربه بزنید تا از صفحه ترجمه عکس تهیه شود. در این مرحله و در قسمت بالای عکس، گزینه‌ Show original text را مشاهده خواهید کرد و با ضربه روی آن می‌توانید متن اصلی را بدون ترجمه مشاهده کنید. البته شما می‌توانید از منوی بالای عکس، زبان ترجمه را نیز تغییر دهید. در قسمت پایین صفحه نیز می‌توانید گزینه‌های مختلفی را از جمله کپی کردن متن، ارسال متن اصلی و ترجمه به صفحه اصلی گوگل ترنسلیت، تبدیل به گفتار و به اشتراک گذاشتن آن مشاهده کنید. اگر شما عکسی را در گالری دارید و می‌خواهید که ترجمه آن را تهیه کنید، می‌توانید از گزینه کناری دکمه شاتر، عکس دلخواه خود را باز کنید و آن را توسط برنامه ترجمه کنید.

عکسی از صفحه ترجمه برنامه مترجم گوگل به کمک دوربین که دور آیکون دوربین و مداد کادر قرمز و به ان اشاره شده است
شما می‌توانید با انتخاب آیکون دوربین در قسمت پایین صفحه، دوربین را روی متن مورد نظر خود بگیرید و آن را ترجمه کنید.

ترجمه دست خط به کمک برنامه مترجم گوگل ترنسلیت

شما می‌توانید با دست خط خودتان نیز، عبارت مورد نظر را ترجمه کنید برای این کار برنامه را باز کنید و بعد از ضربه روی قسمت Enter text، آیکون مداد را از قسمت بالای صفحه انتخاب کنید. سپس متن مورد نظر را نوشته و اجازه دهید تا گوگل تشخیص دهید. گوگل یک سری کلمات مشابه با کلمه نوشته شده توسط شما را تشخیص داده و شما باید از میان آن‌ها انتخاب و منتظر معنی کلمه باشید. جالب است بدانید که برنامه گوگل ترنسلیت از دست خط فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

ترجمه مکالمه به صورت فوری

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، گوگل ترنسلیت به شما کمک می‌کند تا مکالمه خود را به صورت فوری ترجمه کنید و این ویژگی در سفرهای خارجی می‌تواند بسیار برایتان کارساز باشد. برای این کار باید برنامه را باز کرده و از قسمت پایین صفحه آیکون مربوط به دو آدمک یعنی گزینه Conversation را انتخاب کنید. سپس با لمس میکروفون در زبان مبدأ، شروع به صحبت کنید و یا مکالمه فرد را ضبط کنید. بعد از ترجمه شما می‌توانید با لمس آیکون بلندگو متن ترجمه شده را دوباره گوش کنید. البته اگر نمی‌توانید زبان مبدأ و مقصد را تشخیص دهید، بهتر است گزینه Auto در پایین صفحه را انتخاب کنید.

عکس مربوط به ترجمه گفتار و مکالمه توسط برنامه مترجم گوگل در نسخه اندرویدی و استفاده از قابلیت مکالمه
شما می‌توانید در سفرهای خارجی یا کنفرانس‌های خود با لمس آیکون میکروفون، صدای مورد نظر را به صورت آنی و به کمک گوگل ترنسلیت ترجمه کنید.

ترجمه آفلاین به کمک برنامه گوگل ترنسلیت

احتمالاً می‌دانید که برای استفاده از خدمات سرویس گوگل ترنسلیت باید به اینترنت متصل شوید. ولی اصلاً نگران نباشید چراکه برنامه گوگل ترنسلیت دارای خدمات ترجمه آفلاین نیز هست و شما می‌تواند تنها با دانلود کردن دیکشنری مد نظر خود، در مواقعی که به اینترنت دسترسی ندارید، از ترجمه آفلاین استفاده کنید. برای دانلود دیکشنری مد نظر خود، روی گزینه پروفایل در قسمت بالای صفحه ضربه بزنید و گزینه Downloaded languages انتخاب کنید. در صفحه باز شده روی آیکون دانلود در جلوی زبان مد نظر خود ضربه بزنید.

ترجمه گفتار به صورت نوشتار یا قابلیت Speech to Text

همان‌طور که در نسخه تحت وب گوگل ترنسلیت وجود دارد، در برنامه گوگل ترنسلیت اندرویید نیز گزینه‌ای با عنوان Speech to Text وجود دارد. به این صورت که در قسمت پایین صفحه، باید آیکون میکروفون را انتخاب کنید. پس از انتخاب می‌توانید صحبت کنید و سخنان شما به صورت نوشتار در برنامه ظاهر شده و شما می‌توانید ترجمه آن را نیز مشاهده کنید. البته قبل از این کار باید زبان مبدأ و مقصد خود را مشخص کنید.

ویژگی دیگری نیز تخت عنوان Transcribe وجود دارد که شما می‌توانید با انتخاب آن، ترجمه سخنان خود را به صورت متن به طرف مقابل نشان دهید. برای این کار باید ابتدا زبان مبدأ و مقصد خود را انتخاب کنید. سپس با لمس آیکون میکروفون و سپس ضربه روی Transcribe، ترجمه سخنان شما به صورت آنی روی صفحه ظاهر می‌شوند. برای توقف ترجمه می‌توانید گزینه وسط را انتخاب کنید. همچنین برای نمایش متن گفته شده توسط شما به صورت نوشتار می‌توانید گزینه چرخ دنده در کنار سمت چپ صفحه را انتخاب کنید.

قابلیت ذخیره کردن کلمات و عبارات ترجمه شده

شما می‌توانید در برنامه گوگل ترنسلیت، عبارات و کلمات ترجمه شده را ذخیره کنید. برای این کار باید پروفایل خود را باز کرده و گزینه History را انتخاب کنید. در این قسمت سوابق ترجمه شما نشان داده خواهد شد. در جلوی هر کلمه، ستاره‌ای مشاهده خواهید کرد و با ضربه می‌توانید آن را به ذخیره‌های خود اضافه کنید. در بالای صفحه نیز سه نقطه وجود دارد که با ضربه روی آن و انتخاب گزینه Add to pharsebook، می‌توانید کلمات را به دیکشنری شخصی خود اضافه کنید. در نهایت در صفحه اصلی و با لمس آیکون ستاره در بالای صفحه می‌توانید لیست ذخیره‌های خود را مشاهده کنید.

امکان ترجمه شناور به کمک Tap to Translate

شما می‌توانید بدون این‌که از برنامه‌ای خارج شوید، به کمک پوپ آپ برنامه گوگل ترنسلیت، به ترجمه بپردازید. این قابلیت به کمک ویژگی Tap to Translate امکان پذیر خواهد شد. برای فعال کردن این ویژگی، پروفایل خود را باز کنید و گزینه Settings را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، روی Tap to Translate ضربه بزنید و در نهایت گزینه Use Tap to Translate را روشن کنید. با این کار یک اعلان در قسمت نوتیفیکیشن‌ها به صورت همیشگی روشن خواهد بود و زمانی که نیاز دارید، می‌توانید از ترجمه استفاده کنید. در قسمت Tap to Translate، گزینه دیگری با عنوان Show floating icon وجود دارد که با فعال کردن آن، یک آیکون شناور از برنامه، همواره در صفحه اصلی ظاهر خواهد بود.

ترجمه کلمات به کمک منوی راست کلیک یا Context menu

جالب است بدانید که شما می‌توانید بعد از نصب برنامه گوگل ترنسلیت، یک میان‌بر یا راست کلیک ایجاد کنید و در هر جایی که هستید، با انتخاب متن، آن را ترجمه کنید.

بررسی اپلیکیشن ای او اس مترجم گوگل

توجه داشته باشید که امکانات و ویژگی‌های اپلیکیشن ای او اس ترجمه گوگل نسبت به نسخه ترجمه گوگل تحت وب و یا نسخه اندرویدی آن کمتر است. ولی با این حال شما می‌توانید این برنامه را نصب کرده و از ترجمه گوگل آن لذت ببرید. شما می‌توانید به کمک لینک زیر، اقدام به گوگل ترنسلیت دانلود برای آیفون خود کنید.

دانلود برنامه گوگل ترنسلیت برای ای او اس

ترجمه متن به کمک برنامه مترجم گوگل ترنسلیت در ای او اس

برای ترجمه متن، برنامه را باز کنید و در قسمت پایین صفحه، روی گزینه Detect language ضربه بزنید. در صفحه باز شده و در نوار جستجو، زبان مورد نظر خود را تایپ کرده و انتخاب کنید. در قسمت بعدی باید زبان مقصد خود را وارد کنید. در نهایت روی Enter text ضربه بزنید و متن مورد نظر خود را تایپ کنید. البته می‌توانید متن کپی شده خود را در این قسمت، پیست کنید. پس از ترجمه متن، گزینه‌هایی برای شما فعال می‌شود. شما می‌توانید با ضربه روی بلندگو، تلفظ متن ترجمه شده را بشنوید یا با ضربه روی آیکون کپی، آن را کپی کنید.

در این قسمت، آیکون سه گزینه را مشاهده خواهید کرد و با ضربه روی آن، سه مورد برای شما قابل انتخاب است. با انتخاب گزینه اول، متن ترجمه شده به صورت تمام صفحه برای شما ظاهر می‌شود. گزینه بعدی مربوط به Share است که شما می‌توانید با انتخاب آن، متن ترجمه شده را به اشتراک بگذارید. گزینه بعدی نیز در صورت انتخاب، متن ترجمه شده شما را در گوگل جستجو می‌کند.

عکس از صفحه اصلی برنامه مترجم گوگل در گوشی آیفون و نمایش صفحه مترجم گوگل در دو صفحه نمایش گوشی آیفون
شما می‌توانید با انتخاب گزینه Enter text، متن مورد نظر را تایپ یا پیست کنید و ترجمه آن را نیز مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه قابلیت Back Tap آیفون خود را فعال کنیم؟

ترجمه متن به کمک دوربین آیفون

در این برنامه نیز می‌توانید به کمک دوربین به ترجمه متن بپردازید. برای این کار برنامه را باز کنید و زبان مبدأ و مقصد را تعیین کنید. البته اگر زبان مبدأ را نمی‌دانید، می‌توانید گزینه Detect Language را انتخاب کنید تا گوگل به طور خودکار زبان را تشخیص دهد. سپس آیکون دوربین را از قسمت پایین صفحه انتخاب کنید و دوربین را روی متن مورد نظر بگیرید. برنامه شروع به ترجمه متن خواهد کرد و متن ترجمه شده دقیقاً روی متن اصلی قرار می‌گیرد. شما می‌تواند با ضربه روی شاتر، عکس بگیرید و از گزینه‌های دیگر استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال با فعال کردن گزینه بالای صفحه می‌توانید بین متن اصلی و ترجمه جابه‌جا شوید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه کناری شاتر، عکس را از گالری پیدا کرده و متن موجود را ترجمه کنید. این قسمت دقیقاً شبیه قسمت ترجمه به کمک دوربین در برنامه گوگل ترنسلیت اندروید است.

ذخیره عبارات و کلمات در مترجم گوگل آیفون

شما می‌توانید برای ذخیره عبارات، آیکون ستاره مقابل کلمه را انتخاب کنید. سپس به صفحه اصلی برنامه برگردید و با لمس آیکون ستاره در بالای صفحه، لیست عبارات و کلمات ذخیره شده را مشاهده کنید.

استفاده از گوگل ترنسلیت در آیفون به عنوان یک مترجم آفلاین

در این برنامه نیز می‌توانید به صورت آفلاین به ترجمه متون بپردازید. برای این کار کافی است که طبق روش گفته شده در قسمت قبلی، دیکشنری طبان مورد نظر خود را دانلود کرده و زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، از این برنامه استفاده کنید.

شما می‌توانید در این برنامه نیز همانند برنامه ترجمه گوگل اندروید از حالت مکالمه استفاده کنید و در هنگام سفرهای خارجی از این ویژگی برای ترجمه سخنان مخاطبان و مکالمه با آنان استفاده کنید.

سخن پایانی

در این قسمت از بازرگانی سیب به بررسی نکات و ترفندهای استفاده از ترجمه گوگل به صورت تحت وب، برنامه گوگل ترنسلیت اندرویید و ای او اس پرداختیم. مترجم گوگل یک سرویس خدمات کاربردی است که می‌توانید در قسمت‌های مختلفی از زندگی به کمک شما بیاید. شما می‌توانید از برنامه‌های گوگل ترنسلیت در گوشی‌های اندروید یا ای او اس برای مکالمه با افراد خارجی کمک بگیرید. اگر قصد خرید آیفون 16پرو به صورت قسطی دارید، می‌توانید به سایت بازرگانی سیب مراجعه کنید و با بهترین قیمت به تهیه آن بپردازید.

سؤالات متداول

چگونه از گوگل ترنسلیت اندرویید می‌توان به عنوان مترجم آنلاین استفاده کرد؟

شما می‌توانید دیکشنری زبان مربوط را دانلود کرده و در مواقعی که به اینترنت دسترسی ندارید، از این دیکشنری استفاده کنید.

چگونه می‌توان عبارات و کلمات ترجمه شده را در گوگل ترنسلیت آیفون ذخیره کرد؟

برای ذخیره عبارات و کلمات ترجمه شده در گوگل ترنسلیت آیفون، کافی است که روی آیکون ستاره روی کلمات ترجمه شده، ضربه بزنید.

چگونه می‌توان به کمک دوربین، متن موجود روی عکس را ترجمه کنیم؟

برای ترجمه به کمک دوربین کافی است برنامه گوگل ترنسلیت را در گوشی آیفون یا اندروید خود نصب کرده و آیکون دوربین را فشار دهید.

ZahraFZ
زهرا فرزاد فر

مشاهده سایر مطالب
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *